Masjid An-Nabawi

Masjid An-Nabawi
Rawdah

Tuesday, September 6, 2011

Penyertaan Ulama Berwibawa ke TQN Suryalaya,Prof Drs Haji Aboebakar Atcheh

Karomah Abah Anom 8




Seorang tokoh agama, ulama, pemimpin pertubuhan Islam dan penulis yang tak asing lagi dalam masyarakat kita, beliau adalah Prof Haji Aboebakar Atjeh yang dilahirkan pada tahun 1909 dan wafatnya diperkirakan jatuh pada tahun 1979 . Siapa yang dapat menyangka tokoh agama dan ulama ini - yang mempunyai lebih dari 19 karya penulisan agungnya, pemimpin pertubuhan yang besar di Indonesia , pernah menentang Tasauf dan Thoriqah , akhirnya menyerahkan diri untuk beramal dengan amalan berthoriqah.

Dikatakan, Almarhum Prof Aboebakar Atjeh, dalam tahun-tahun kegemilangannya dalam kepimpinannya, menentang ajaran Tasauf dan Thoriqah khusus di Indonesia , dalam masa yang sama beliau mencari seorang guru mursyid yang asli dalam senyap. Beliau telah bermusafir ribuan batu jauhnya meninggalkan tanah air kerana kehausan rohani dalam hidupnya. Bagi Alfaqir, riwayat hidup Almarhum Prof Aboebakar ini sama persisi seperti riwayat hidup Imam Al-Ghazali, yang pada awalnya menentang Tasauf tapi kemudian mencari dan akhirnya bertemu dengan orang yang di cari-cari. Almarhum Prof Aboebakar Atjeh telah ke India, China, Turkey dan lain-lain Negara Arab/ Islam dalam mencari seorang guru mursyid yang asli, bertahun lamanya, beliau hidup dalam bermusafir dalam kehausan rohani.

Pada tahun 1976 , ketika almarhum mengunjungi tempat kami di Singapura beliau menceritakan dengan titisan air mata kekesalan dan terharu atas ni’mat Allah , bahawa beliau bersyukur bertemu dengan guru mursyid yang beliau sendiri letakkan ciri-cirinya berdasarkan kajiannya itu, akhirnya berhasil, bila ditanya oleh ikhwan kami Hj Yahya Hanafiah - dimana Almarhum menginap selama seminggu dirumahnya ( gambar photo Hj Yahya no 4 dari kiri ) , ‘Kenapa bapak kelihatan kesal lebih dari gembira ? ‘Jawab Almarhum : ‘Bapak berjumpa guru mursyid dalam negeri sendiri, bapak jumpa Abah, dalam usia sisa-sisa ini dan sudah tidak boleh buat apa-apa lagi, jika bapak masih muda lagi, pasti banyak bapak boleh bantu Abah....’’ kata-kata Almarhum yang di akhiri dengan tangisan tanpa suara yang memberikan kesan kepada sekeliling yang mendengar dan mereka juga melinangkan airmata.

Gambar bersama para ikhwan Singapur di Jakarta pada tahun 1978.










Perjuangan ilmiah Almarhum tidak habis begitu sahaja, Abah memintanya agar di terjemahkan kitab Miftahus Sudur yang berbahasa Arab ke bahasa Indonesia. Almarhum sempat menterjemahkannya dengan baik dan sempurna , sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Sehingga hari ini, jariah Almarhum masih berjalan terus kerana kitab ini telah dapat dimanfaatkan lebih dari 5 juta para ikhwan Indonesia ( catatan statisktik 1987 ) yang mengamalkan thoriqahnya dan berapa banyak lagi yang dapat manfaat dari kitab ini dari para pembaca umat Islam secara umum tidak dapat kita mengagaknya.

Penerimaan Almarhum dan baiƔhnya ke dalam Thoriqah Qodiriyah Naqsyabandiyah di Pondok Pesantren Suryalaya , membataskan bagi dirinya ciri-ciri guru mursyid pada awalnya berdasarkan kajian ilmu Tasauf, sehingga bertahun-tahun hidup kehausan dalam bermusafir, melambangkan kehebatan dan ketepatan ilmunya dan sekaligus adalah isyarat kepada karomah Abah Anom.

Semoga Allah mencucurkan RahmatNya kepada Almarhum Bapak Professor Haji Aboebakar Atjeh, Alfatehah .......

No comments: