Masjid An-Nabawi

Masjid An-Nabawi
Rawdah

Tuesday, September 6, 2011

Kiyai Sakti Tinggi Bertanding Dengan Abah Anom

Karomah Abah Anom 7




Pak Kurnia ( Ipar kepada Abah ) pada satu hari menceritakan kepada alfaqir, bahawa satu hari , seorang kiyai yang mempunyai ilmu sakti yang tinggi di Jawa Tengah , datang bertanding di Suryalaya, kiyai ini mempunyai ratusan pengikut, mungkin mereka menyangka dia sudah diberi karomah oleh Allah.

Pak Kurnia ini, adalah antara para ikhwan Suryalaya yang paling banyak menyimpan cerita-cerita karomah Abah Anom. Beliau sambung berkata : Kiyai ini datang membawa rombongan para muridnya. Anehnya kedatangannya sudah diketahui Abah sehingga Abah menunggunya dan menyambut kedatangannya.

Abah minta kiyai ini serta para muridnya menjamu dahulu. Kiyai ini mula memuji Abah kerana menguruskan Pesantren dengan rapinya dan masa yang sama memperli, sambil berkata 'Tetapi di sini ngak ada burung syurga ya ? Tanya Abah balik, burung syurga tu burung hud-hud kah ? Éyah' sambut kiyai tersebut. Tak semena-mena di sisi Abah ada lestik burung yang di tinggalkan kanak-kanak yang bermain-main di pesantren tersebut. Abah ambil lestik itu langsung melastikkannya, jatuh ke hadapan kiyai itu burung Hud-hud Nabi Sulaiman hidup lagi tidak mati berjalan-jalan di hadapan pak kiyai sakti itu dan matanya terbeliak kagum. Kata Pak Kurnia...cantik sungguh burung itu bagaikan burung cenderawasih. Tidak lama kemudian burung itu terbang semula.

Kiyai itu tidak terhenti di situ, dia mengeluarkan seketul batu gelunggung ( granik ) sebesar gengam dari kotnya. Dia meramaskan batu itu sehingga menjadi pasir. Kemudian berkata, 'Sekarang giliran Abah tunjukkan kehebatannya''. Abah merendah diri mengatakan beliua tiada mengetahui apa-apa. Kiyai itu membuka songkoknya yang tinggi itu dan meletakkannya di hadapan Abah sambil berkata 'Di tempat saya, 10 orang ngak bisa angkat, cuba Abah angkat songkok ini''. Abah terus bertawajuh, beberapa detik kemudian Abah menghembuskan ke arah songkok itu dan songkok itu melayang jauh. Madrasah bergema dengan peristiwa ini sehingga semua para murid kiyai kagum dengan apa yang berlaku. Kiyai tersebut mula terasa insaf dan bertobat kerana niatnya yang tersalah. Beliau minta di baiátkan, ketika zikir khafi beliau pengsan atau tertidur lama. Tidak lama kemudian Abah mengejutnya bangun sambil berkata 'kamu masih ada tanggungjawab yang perlu kamu uruskan'.

Kiyai ini kemudiannya menjadi ikwan dan mubaligh TQN, beliau menceritakan bahawa ketika pengsan ketika baiát itu, beliau bermimpi pergi ke maqam para aulitya Allah, juga ke maqam Sheikh Abdul Qadir Jailani, kemudian beliau akhirnya bermimpi masuk ke syurga Allah sambil mengambarkan keindah syurga tersebut dengan tangisannya, batu-batu di jalanannya dari permata, kota-kota dan mahligai tersusun indah, beliau sempat mengeliling dan terjumpa satu mahligai yang sangat indah, ingin sangat memasuki mahligai itu, apabila menghampirinya terlihat di gerbang mahligai itu tertulis 'pondok pesantren suryalaya', beliau terus membuka pintu gerbangnya yang indah untuk memasukinya, namun ketika itu ada yang mengejutkan dari tidurnya yang panjang itu.

Saya terperanjat dari tidur itu,di sebabkan Abah yang mengejutkannya sambil berkata 'kamu masih ada tanggungjawab yang perlu kamu uruskan'.'Rupa-rupanya itu, kata kiyai ,'' adalah sebahagian rukyah solihah yang diperlihatkan kepadanya hasil baiáh yang mempunyai barakoh yang banyak ini. Wakai para ikhwan jangan tinggalkan amalan zikrullah dari Abah ini , benar-benar berlangsungan dengan Nabi s.a.w''- Tamat kisah.

Kiyai ini tidak lain dan tidak bukan adalah Kiyai Hj Jured-Mubaligh Pondok Pesantren Suryalaya

No comments: