Masjid An-Nabawi

Masjid An-Nabawi
Rawdah

Tuesday, September 6, 2011

Hilang Suara Selepas Pembedahan

Karomah Abah Anom 10


Haji Ya'acob bin Mohamed di lahirkan pada 25 Januari 1925, Sungai Pisang Kelantan, Malaya. Beliau adalah bekas seorang ahli politik dan diplomat. Beliau merupakan penyokong kuat kepentingan orang Melayu di Singapura memainkan peranan penting dalam memenangi sokongan orang Melayu kepada Parti Tindakan Rakyat ( PAP ) pada awal tahun 1960-an.

Haji Ya’acob mempunyai beberapa saudara-mara dari kalangan tokoh masyarakat yang terkenal. Keluarganya berpindah ke Johor apabila beliau masih bayi. Ibu bapanya meninggal dunia ketika beliau berusia 8 tahun, diikuti oleh bapanya ketika beliau berusia 12 tahun.

Haji Ya'acob berkhidmat sebagai duta pertama Singapura ke Filipina dari tahun 1969 hingga 1971,dan Pesuruhjaya Tinggi ke India dari 1977 hingga 1984. Pada tahun 1984, beliau menjadi duta ke Mesir, pelantikan beliau sebagai duta di Mesir berpanjangan sehingga April 1986, apabila beliau meletak jawatan kerana kesihatan yang kurang baik. Sepanjang tempoh beliau sebagai duta ke Mesir, beliau memberikan perhatian kepada keadaan hidup pelajar Singapura di Universiti Al-Azhar dan memulakan usaha mengumpul dana untuk menubuhkan sebuah rumah pelajar untuk mereka.

Selepas pembedahan akibat kesihatan yang kurang baik, beliau kehilangan suara. Para dokter tiada mempunyai jalan keluar untuk menemukan jalan untuk mengeluarkan suaranya semula. Wira yang kuat membangkitkan semangat rakyatnya dengan suaranya itu, tidak putus asa berusaha memulihkan kesihatannya sehingga beliau di tunjukkan untuk bertemu dengan Abah Anom di Suryalaya.

Ketika di Suryalaya, Abah berpesan kepadanya agar membaca Alquran dengan menggunakan pandangan sahaja, nanti suaranya akan timbul dengan izin Allah. Hají Ya’acob mematuhi tunjuk ajar Abah Anom dan akhirnya suaranya keluar semula.

Pada bulan Ogos 1989, Haji Ya'acob mengalami serangan jantung di Kuala Lumpur, Malaysia. Beliau kemudiannya meninggal dunia kerana leukemia di Hospital Besar Singapura pada 11 Oktober 1989, pada usia 64. Beliau meninggalkan seorang isteri Hajah Hasmah binti Awang, tiga anak lelaki dan lima orang anak gadis, dan 16 orang cucu. Beliau telah dikebumikan ditanah perkuburan Islam di Choa Chu Kang , Singapura. Alfateha...

No comments: