Masjid An-Nabawi

Masjid An-Nabawi
Rawdah

Tuesday, September 6, 2011

13 Ahli Psikology Terkunci Diri Sendiri

Karomah Abah Anom 3



Terdapat terus-menerus para penziarah menziarahi Abah Anom di Suryalaya, Tasikmalaya , Jawa Barat, Indonesia bagai kan 'Place of Interest' di Singapore. Jika lihat sahaja di pekarangan kompleks Pondok Pesantren Suryalaya terlihat beberapa bas 42 seaters atau van-van kecil teratur kerana para penziarah yang tidak putus-putus dari dalam negeri walaupun di luar.

Seorang ikhwan lama Singapura, bernama Tuan Haji Yusope Bin Wanjor telah menceritakan bahawa kunjungannya ke Suryalaya dalam tahun-tahun 80han, ada kejadian, beliau berkata : Semalam saya baru pulang dari Suryalaya bertemu Abah, ada cerita yang saya nak kongsi.

Biasanya selepas Maghrib, Abah tidak bertemu dengan para tetamu lagi kerana sehari suntuk sejak selepas solat Subuh beliau duduk dengan para tetamunya. Biasanya selepas Maghrib hingga jam 9 malam lebih, Abah akan duduk bersama keluarganya di pekarangan keluarga yang terletak di hadapan kamarnya.

Kelmarin, Abah di datangi tetamu pada jam 11 malam dari rombongan Universiti Bandung, 13 orang semuanya. Mereka bermati-matian ingin berjumpa dengan Abah, padahal pengawal Pondok Suryalaya sudah khabarkan bahawa Abah perlu rehat , tunggulah esok sahaja selepas Subuh, namun mereka berdegil.

Pak Jenal ( Kiyai Zainal Abidin ) di panggil untuk uruskan para tetamu yang tidak mahu berganjak dari permintaan mereka. Sebaik sahaja Pak Jenal tiba berhadapan dengan mereka, mereka kesemuanya ( 13 orang ) mengunci Pak Zenal dengan ilmu psikology yang mereka pelajari dari Universiti Bandung. Rupa-rupanya mereka adalah pakar dan doktor dalam bidang ilmu psikology di universiti tersebut. Mereka menyangka Pak Jenal itu Abah Anom .

Cerita ini saya perolehi dari Pak Jenal sendiri pada keesokan harinya, kata Pak Jenal : 'Waktu saya di kunci terpaku tidak dapat bergerak langsung, tapi sempat saya berzikir khafi, ketika itu terasa ada bantuan dari Abah yang berada dalam kamarnya sehingga terasa kuat bantuan itu sehingga ianya dapat memecahkan kunci yang meliputi diri saya'.

Selepas Pak Jenal dapat memecahkan kunci tersebut, kelihatan 13 orang yang mengelilingnya itu pula yang terkunci , sehingga tidak ada harapan di sedarkan semula. Pak Jenal langsung mengambil air dari Abah untuk di sapukan ke wajah-wajah mereka agar mereka dapat sedar semula.

Sebaik sahaja, mereka sedar mereka menangis tobat, minta ampun dan berhasrat untuk menunggu Abah selepas solat Subuh esok untuk mengambil baiát darinya.-tamat kisah

Ayuh teman-teman ! ambillah zikrullah dari Abah Anom, sebab di sini ada Surya Ilahi ( Suryalaya ) dan telah ditentukan ianya sebagai Tasik orang-orang Melayu minum darinya ( Tasikmalaya ) atau ambil dari para wakilnya yang banyak di Nusantara Melayu, sama juga baliknya.

1 comment:

Suryalaya37 said...

Assalamu'alaikum yaa AKhi
salam tanbih
mohon izin untuk copy dan paste di blog kita www.dokumenpemudatqn.com
teiring salam dari kami di Indonesia